Huurverhoging

Dit jaar gaat de huurprijs op 1 juli omhoog. Dit geldt voor sociale huurwoningen, maar ook voor garages en parkeerplaatsen. De huurprijs gaat niet voor iedereen omhoog. Gaat je huurprijs wel omhoog? Dan ontvang je voor 1 mei een brief. Hierin staat je nieuwe huurprijs.

Veel gevraagd over Huurverhoging

Hoe maak ik bezwaar tegen de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Je kunt bezwaar maken tot 30 juni. Dit kan alleen in de volgende situaties:

  • Er staan fouten in de brief over de huurverhoging. Bijvoorbeeld een verkeerde ingangsdatum of huurprijs.
  • De nieuwe huurprijs is hoger dan de maximale huurprijs van jouw woning volgens de puntentelling.
  • De huurverhoging is meer dan Woonconcept wettelijk mag vragen.
  • De huurcommissie heeft de huurprijs tijdelijk verlaagd omdat het onderhoud van je woning niet goed genoeg is.
  • Je hebt de brief over de huurverhoging pas ná 1 mei ontvangen.
  • Woonconcept verhoogt de huur binnen 12 maanden opnieuw.

Heb je een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen?

Dan kan je bezwaar maken in de volgende situaties:

  • iemand in je huishouden heeft een handicap of chronische ziekte.
  • je inkomen in 2022 op de huishoudverklaring klopt niet.
  • je inkomen is na 2022 lager geworden.

Bezwaar maken

Denk je dat het zin heeft om bezwaar te maken? Vul dan het bezwaarformulier in.

Wat is de hoogte van de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Voor sociale huurwoningen wordt jaarlijks een maximale huurverhoging vastgesteld door de overheid. Per 1 juli mag de huur dan worden aangepast. Het percentage waarmee we de huren verhogen is gekoppeld aan de CAO-loonontwikkeling. Dit jaar is het een hoger percentage dan we gewend zijn, namelijk 5,3%. Wat precies voor jouw situatie geldt, staat in de brief die je vóór 1 mei van ons ontvangt.

Mijn huur stijgt door de huurverhoging boven de huurtoeslaggrens. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Algemeen

Ja, als de huurprijs wijzigt moet je dat doorgeven. Geef jouw nieuwe huur online door aan de Belastingdienst of bel naar de Belastingtelefoon: 0800 0543.

Wanneer voeren jullie de jaarlijkse huurverhoging door?

Algemeen

De huurverhoging wordt jaarlijks per 1 juli doorgevoerd. Hierover ontvang je uiterlijk 1 mei 2024 een bericht van ons.

Wanneer ontvang ik bericht over de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Je ontvangt twee maanden voor de huurverhoging schriftelijk bericht van ons.

Waarom gaat de huurprijs omhoog?

Algemeen

Om de volgende redenen gaat de huurprijs omhoog:

  • De kosten van materialen en onderhoud stijgen.
  • We willen ervoor zorgen dat er voldoende betaalbare woningen zijn voor iedereen.
  • We willen in een hoog tempo verduurzamen.
  • We willen goede service aan ál onze bewoners bieden.

De huren die wij krijgen, zijn onze belangrijkste bron van inkomsten. Daarom moeten we de huren verhogen.

De gegevens waar jullie de jaarlijkse huurverhoging op hebben gebaseerd kloppen niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Je kunt dit bij ons melden via het bezwaarformulier.

Waarom vragen jullie de belastingdienst om mijn gegevens?

Algemeen

Wij verhogen 1 keer per jaar de huur. Hoeveel de huur wordt verhoogt hangt af van je inkomen. Personen met een hoog inkomen krijgen meer huurverhoging dan personen met een laag inkomen. Daarom vragen wij bij de belastingdienst in welke categorie je inkomen valt. Ben je benieuwd in welke categorie jouw inkomen zit? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid.

Let op! De opgevraagde gegevens over het inkomen zijn van 2022. Is je inkomen in 2023 erg gedaald? Dien dan bezwaar in via het bezwaarformulier.

Wijzig ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf mijn huurtoeslag bij de Belastingdienst?

Algemeen

Wij geven de huurverhoging door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past eventueel je huurtoeslag dan aan na de definitieve berekening. Je hoeft zelf niets te doen. We raden je wel aan om de gegevens te controleren via de Belastingdienst.

Mijn inkomen is in het afgelopen jaar flink gedaald. Wat kunnen jullie voor mij doen?

Algemeen

Misschien kun je huurbevriezing of huurverlaging krijgen. Dat hangt af van je inkomen, de huurprijs en de gezinssamenstelling. Lees hierover meer op deze pagina.

Pas ik na de jaarlijkse huurverhoging zelf de hoogte van mijn huurbetaling aan?

Algemeen

Maak je elke maand zelf de huur over? Dan moet je ook zelf het bedrag van je huurbetaling aanpassen. Betaal je per automatische incasso? Dan hoef je verder niks te doen.

Mijn woning is heel slecht geïsoleerd, krijg ik huurverhoging?

Algemeen

Ja, al onze huurders krijgen dezelfde huurverhoging. De huren die wij krijgen, zijn onze belangrijkste bron van inkomsten. We willen onze woningen verduurzamen, vooral de woningen die slechter geïsoleerd zijn. Daarom moeten we de huren verhogen. We kiezen er dit jaar voor om alle bewoners dezelfde huurverhoging te geven.

Ik heb voorgaande jaren geen verhoging gekregen, en nu wel. Hoe kan dit?

Algemeen

Afgelopen jaren kregen bewoners van woningen met een E-, F-, of G-label geen huurverhoging. De komende jaren verduurzamen we deze woningen en dat is goed voor de portemonnee. Voor deze verduurzaming is geld nodig. Om die lasten zo eerlijk mogelijk te verdelen, krijgen alle bewoners dit jaar een huurverhoging.

Hoe ziet de huurverhoging bij woonwagens en standplaatsen eruit?

Algemeen

Ook bij het verhogen van de huur van standplaatsen en woonwagen kijken we naar de maximale huurverhoging die is vastgesteld door de overheid. Het percentage waarmee we de huren verhogen is gekoppeld aan de CAO-loonontwikkeling. Dit jaar is het een hoger percentage dan we gewend zijn, namelijk 5,3%. Wat precies voor jouw situatie geldt, staat in de brief die je vóór 1 mei van ons ontvangt.