Opnieuw minder huurachterstand voor bewoners Woonconcept

06-12-2018 - Al twee jaar op rij daalt de huurachterstand bij Woonconcept. Een sociaal incassobeleid en goede samenwerking met partners, werpen hun vruchten af. Als het gaat om de minste huurachterstand, staat Woonconcept in de top-3 van de benchmark van het Huurincasso Platform waar ruim 60 corporaties aan mee doen.

Een sociaal incassobeleid
Woonconcept voert een sociaal incassobeleid. Dat wil zeggen dat er niet alleen gekeken wordt naar het betalen van de achterblijvende huur, maar dat er gezocht wordt naar een blijvende oplossing. ‘Als een bewoner de huur niet op tijd betaalt, is dat voor ons een reden om de bewoner te vragen of er iets aan de hand is. We doen dit het liefst in een persoonlijk gesprek bij de bewoner thuis. We zoeken samen naar een mogelijkheid om het probleem op te lossen. Soms kan Woonconcept die oplossing vinden samen met de bewoner maar ook een warme overdracht naar één van onze partners kan een oplossing zijn”, zegt Anneli Bouckaert, hoofd Gebied.

Samenwerking met partners in de wijk
De incasso-medewerkers van Woonconcept werken samen met de gemeenten, wijkagenten en lokale sociale partners op het gebied van welzijn om bewoners te helpen. Bij lastigere financiële problemen is het inschakelen van een expert op dat gebied de beste oplossing. Bijvoorbeeld iemand van een welzijnsorganisatie of een consulent schuldhulpverlening die meekijkt of schuldsanering nodig is, of een vrijwilliger die komt helpen de administratie op orde te brengen.

Liever in gesprek dan naar de deurwaarder
Bijkomend voordeel van het sociale incassobeleid is dat er minder betalingsachterstanden van bewoners door Woonconcept naar een gerechtsdeurwaarder worden gestuurd. Op het moment dat een factuur uit handen wordt gegeven aan een deurwaarder, zijn de kosten van die behandeling voor de bewoner. Die kosten kunnen aardig oplopen. In het derde kwartaal van 2018 zijn ruim 40 zaken minder doorgestuurd naar een deurwaarder, ten opzichte van 2017.

Minder huurachterstand betekent minder schuld voor bewoners
De uitkomsten van het Drentse Woonlastenonderzoek dat vorige week werd gepresenteerd, komen overeen met wat Woonconcept ziet in de praktijk. Het onderzoek toonde aan dat er minder mensen zijn met een betaalbaarheidsrisico en dat het besteedbare inkomen gemiddeld is gestegen. Bouckaert: ‘Woonconcept kan op allerlei manieren hulp bieden om het wonen voor bewoners betaalbaar te houden. We helpen bijvoorbeeld aan de inkomstenkant met het attenderen op toeslagen en hulp bij het aanvragen daarvan. En zoeken aan de andere kant meteen contact als we vermoeden dat er financiële problemen zijn. Zodat we samen die problemen in de kiem kunnen smoren. Minder huurachterstand betekent minder schuld en zorgen voor onze bewoners’.